Sidor

torsdag 8 december 2011

M&M's® Cookies

Nu är jag hemma igen efter en helt otrolig helg i New York. Kommer lägga upp lite bilder i kväll och berätta mer om vad vi har haft för oss.
Igår drog jag igång mitt julbakande på nytt. Efter en riktig Amerikansk helg blev jag inspirerad till att göra M&M cookies, vilka blev super goda. Eftersom det inte var så bra ljus igår kväll blev det bara en iPhone bild (som jag inte visar upp här), men jag ska ta kort i dag. Bilden är snodd från google istället.


Recept på M&M's® Cookies

Enligt receptet räcker degen till 12 kakor med 50 g deg per kaka. För mig blev det ca 25-30 st med 25 g i varje, ca 8-9 cm i diameter, vilket jag tycker blev lagom.
Som ni ser är receptet i cups eller gram, vilket inte var något problem för mig eftersom jag har både cup mått och matvåg. För er som inte har det står det på både socker och mjöl paket hur många gram en dl är, så det är bara att räkna.

2 cups (260 g) mjöl
1 1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
170 g smör
2/3 cup (130 g) socker
2/3 cup (140 g) farinsocker
1 stort ägg
1 äggula
1/2 tsk vaniljpulver (finns att köpa på ICA, säkert i de flesta mataffärer)
Valfritt antal M&M (jag tog 3-4 st per kaka, men om jag gjorde dem igen skulle jag ta 5-6)

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
I en annan skål blanda ihop smör och socker, vispa med elvisp till blandningen blir ljus och fluffig (ca 2-3 min). I med ägget och äggulan, blanda väl.
Blanda gradvis i mjöl blandningen (ej med elvisp).
Rulla degen till bollar, ca 25 g per boll. Lägg ut bollarna på två plåtar, inte för tätt. Platta försiktgt ut bollarna så de blir ca 3-3,5 cm i diameter. Tryck tillslut i M&M.
Sätt in båda plåtarna, en i övre delen av ugnen och en i den undre delen, grädda i 15-17 min (Efter halva tiden byt plats på plåtarna). Kakorna ska vara lätt gyllenbruna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar