Sidor

lördag 24 september 2011

Pie pops and more

Hej alla!

Denna veckan har det verkligen blivit massa bakat! Min bror William fyllde 19 förra förra helgen. Men då var alla i familjen sjuka så vi flyttade firandet till i går istället.
Det finns så många recept och olika sorters idéer jag vill testa på, så när någon fyller år försöker jag hinna med så mycket som möjligt. Denna gången blev det verkligen mycket, alla godsaker fick jag inte ens tid att fota. Men har har vi några av alla goda och vackra bakverk!

Pie pops är precis som det låter, en paj på en pinne. Inte bara är de sötare och roligare att äta på pinne, man får också smaska på många fler smakvarianter. Dessa små rackare är super enkla att baka, så jag måste bara slänga med receptet så ni kan testa själva:

100 gram smör, rumstempererat
3,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
3 msk iskallt vatten

Blanda ihop vetemjöl, salt och smör. Tillsätt lite vatten i taget och arbeta raskt i hop till en deg. Ställ i kylskåpet i ca 1 h. Kavla sedan ut degen (enklast mellan två bakplåts papper) ganska tunt. Tryck sedan ut cirklar med en pepparkaksform. Lägg en pinne och valfri fyllning på en cirkel. Lägg sedan en cirkel ovanpå och tryck ihop kanterna med en gaffel eller klubbpinne. Pensla på ägg och ställ in i ugnen på ca 190 grader i 12-15 min (tills de fått en fin färg).

Fyllningarna jag har valt är:
  • Jordgubbssylt
  • Blåbär med socker
  • Äpple, kanel, choklad och mandelmassa
Tänk på att pajskalet inte innehåller något socker så sockra på fyllningen extra mycket och till sist behövs en skål vaniljsås, att doppa i.






Utöver mina vackra pops har jag också bakat en morotskaka, receptet är från Leila Lindholm så det är bara att googla så får ni upp det, super gott vill jag lova! W:et har jag gjort i vit choklad som jag färgat med guldfärg.




Sist (och minst) har vi otroligt söta cupcake balls. Dessa hittade jag i boken Cake pops av Bakerella. De ser kanske ganska komplicerade ut, men allt som krävs är lite tålamod och bra choklad. Inuti är de fyllda med morotskaks smulor som blandats med frostingen. Jätte gott!




I morgon ska jag dra upp till Stockholm för att springa Lidingöloppet, wish me luck!

2 kommentarer:

  1. Shit va duktig du e det blir bara bättre och bättre hela tiden
    En stolt morbror

    SvaraRadera
  2. Vilke übersöta cakepops!! Jättefina! Har du använt en såndär cakepopsform?

    SvaraRadera